ITIS16 c) Vuorovaikutteinen tiedonhaku (5 op)

Julkaistu

Opintojakso suoritetaan esseinä. Jakso täydentää tiedonhaun opintoja ja sopii hyvin täydentämään gradua, jonka aihe liittyy tiedonhakuun. Esseet voi palauttaa sähköpostitse koska tahansa. Jos haluat perustaa opintopiirin, sekin on mahdollista. Kysy lisäohjeita vastuuopettajalta.

Kirjoita 2-4 esseetä vapaavalintaisista tai ennetuista aiheista, yhteensä 4000-5000 sanaa. Voit käyttää opinto-oppaassa mainittua kirjallisuutta, alla annettua vaihtoehtoista listaa korvaamaan Xien teos tai itse ehdottamaasi kirjallisuutta vuorovaikutteisen tiedonhaun alueelta (hyväksytä se ensin vastuuopettajalla). Opinto-oppaan kirjallisuuden kanssa tapahtui työtapaturma: kirjallisuus jäi uusimatta, enkä voi oikein suositella Xien kirjaa. Ei siitä nyt vahinkoakaan ole, mutta se on tylsä.

Esseissäsi pyri yhdistelemään asioita eri lähteistä, älä kirjoita yksioikoista referaattia.

Opinto-oppaassa annettu kirjallisuus:

Xie, I. (2008). Interactive information retrieval in digital environments. Hershey, IGI Publishing.

White, R. & Roth, R. (2009). Exploratory search: Beyond the query-response paradigm. Morgan &Claypool. Saativissa verkosta yliopiston kirjaston lisenssillä.

Kelly, D. (2009).Methods for evaluating interactive information retrieval systems with users. Foundations and trends in information retrieval 3(2009), 1–224. URL: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.174.8814&rep=rep1&type=pdf

Vaihtoehtoinen kirjallisuus:

Korvaa Xien teos halutessasi seuraavilla:

Horatiu Bota, Ke Zhou, and Joemon M. Jose. 2016. Playing Your Cards Right: The Effect of Entity Cards on Search Behaviour and Workload. In Proceedings of the 2016 ACM on Conference on Human Information Interaction and Retrieval (CHIIR ’16). ACM, New York, NY, USA, 131-140. DOI=http://dx.doi.org/10.1145/2854946.2854967

Kevyn Collins-Thompson, Soo Young Rieh, Carl C. Haynes, and Rohail Syed. 2016. Assessing Learning Outcomes in Web Search: A Comparison of Tasks and Query Strategies. In Proceedings of the 2016 ACM on Conference on Human Information Interaction and Retrieval (CHIIR ’16). ACM, New York, NY, USA, 163-172. DOI=http://dx.doi.org/10.1145/2854946.2854972

Matthias Hagen, Martin Potthast, Michael Völske, Jakob Gomoll, and Benno Stein. 2016. How Writers Search: Analyzing the Search and Writing Logs of Non-fictional Essays. In Proceedings of the 2016 ACM on Conference on Human Information Interaction and Retrieval (CHIIR ’16). ACM, New York, NY, USA, 193-202. DOI=http://dx.doi.org/10.1145/2854946.2854969

Hugo C. Huurdeman, Max L. Wilson, and Jaap Kamps. 2016. Active and Passive Utility of Search Interface Features in Different Information Seeking Task Stages. In Proceedings of the 2016 ACM on Conference on Human Information Interaction and Retrieval (CHIIR ’16). ACM, New York, NY, USA, 3-12. DOI=http://dx.doi.org/10.1145/2854946.2854957

Catherine L. Smith, Jacek Gwizdka, and Henry Feild. 2016. Exploring the Use of Query Auto Completion: Search Behavior and Query Entry Profiles. In Proceedings of the 2016 ACM on Conference on Human Information Interaction and Retrieval (CHIIR ’16). ACM, New York, NY, USA, 101-110. DOI=http://dx.doi.org/10.1145/2854946.2854975

Essee-aiheita:

1. Suunnittele vuorovaikutteista tiedonhakua tarkasteleva tutkimus, esittele tutkimusasetelma ja menetelmät, jotka perustelet kirjallisuuden avulla. Tutkimusaiheen voit ottaa kirjallisuudesta tai valita oman kiinnostuksesi mukaan. Tuloksia ei tässä (tietenkään) esitellä.
2. Miten vuorovaikutteinen tiedonhaku eroaa muista tiedonhaun tutkimussuuntauksista? Mitkä ovat vuorovaikutteisen tiedonhaun tutkimuskohteet ja -kysymykset?
3. Vuorovaikutteisen tiedonhaun malleja.
4. Vuorovaikutteisen tiedonhaun tutkimuksen menetelmät.
5. Mitä on informaation etsintä (information exploration)? Miten tiedonhaku etsintänä (information exploration) laajentaa tiedonhaun käsitettä?
6. Aineiston keruumenetelmät vuorovaikutteisessa tiedonhaussa.
7. Aineiston kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen analyysi vuorovaikutteisessa tiedonhaussa.

Kysymyksiä ja kommentteja sopii lähettää sähköpostitse vastuuopettajalle.

Vastuuopettaja: Jaana Kekäläinen